یکشنبه ۵ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه مصر در سخنان خود در مجمع عمومی سازمان ملل، طرح 6 بندی این کشور برای برون رفت از رکود مذاکرات صلح را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، احمد ابوالغیط وزیر امور خارجه مصر، طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، اظهار داشت: اسرائیل عزم و اراده سیاسی لازم را برای از سرگیری مذاکرات جدی صلح با فلسطین ارائه نکرده است.

وی گفت: اسرائیل ثابت کرد که از عزم و اراده سیاسی لازم برای دستیابی به راهکار نهایی صلح برخوردار نیست.

ابوالغیط خاطرنشان کرد: طی هفته‌ها و ماه‌های آینده باید اقدامات گسترده و مهمی جهت از سرگیری مذاکرات صلح انجام شود که این اقدامات بسیار ضروری است.

وی در ادامه بار دیگر با تاکید بر ضرورت از سرگیری مذاکرات صلح بین رژیم صهیونیستی و فلسطینیان در نزدیک‌ترین زمان ممکن، عنوان داشت:‌ جامعه بین‌المللی باید نظارت بر این مذاکرات جهت دستیابی به راهکار نهایی برای پایان دادن به بحران را بر عهده بگیرد.

ابوالغیط همچنین تاکید کرد: اسرائیل باید فعالیت‌های شهرک‌سازی‌اش را به طور کامل در تمامی اراضی اشغالی فلسطین از جمله بیت‌المقدس شرقی متوقف سازد نه فقط از این جهت که این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی است بلکه از این نظر که تحقق این امر به اعتمادسازی بین طرفین برای ادامه مذاکرات در خصوص راهکارهای نهایی صلح کمک می‌کند.

وزیر امور خارجه مصر گفت: این پایبندی اسرائیل همچنین زمینه را جهت بازگرداندن اعتماد نسبت به عزم و اراده آن در تحقق صلح فراهم می‌سازد.

وی گفت: هر گونه عقب نشینی از این موضع نیز تحقق صلح در آینده را دچار خسارت‌های سنگین می‌کند.

به نوشته روزنامه‌ مصری الاهرام، ابوالغیط همچنین ایفای نقش هر چه بیشتر سازمان ملل را در رویارویی با اقدامات نژادپرستانه و دین‌ ستیزی به بهانه آزادی بیان و اندیشه خواستار شد.

وی در ادامه طرح شش بندی مصر را برای از بین بردن رکود موجود در فرایند صلح مطرح نمود که عبارت است از:

1- ضرورت پایبندی رژیم صهیونیستی به توقف کامل شهرک سازی‌ها در اراضی اشغالی از جمله بیت‌المقدس شرقی

2- نظارت سازمان ملل بر حل و فصل نهایی بحران فلسطین و اسرائیل جهت جلوگیری از اتلاف وقت

 3- تعلیق شهرک سازی‌ها همسو با ادامه روند گفت‌وگوهای صلح جهت تحکیم اعتماد طرف فلسطینی به اهداف اسرائیل

4- امکان اجرای طرح سازش از طریق جدول زمانی مشخص طبق توافق دو طرف

5- درج موضوع بیت‌المقدس در مذاکرات نهایی صلح از آن جهت که بیت‌المقدس شرقی جزء لاینفک اراضی فلسطینی است و نباید از مذاکرات آینده مستثنی شود

 6- ورود جدی اسرائیل به مذاکرات صلح بر اساس چارچوب زمانی مشخص با هدف اعتمادسازی متقابل و حمایت از تلاش‌ها جهت تحقق صلح.

وزیر امور خارجه مصر همچنین در بیانیه‌ای که در نشست سالانه وزیران امور خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی در حاشیه‌ نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل قرائت شد، اقدامات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی به ویژه بیت‌المقدس را محکوم کرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که دولت جدید آمریکا به وعده‌هایش جهت تحقق صلح عادلانه و فراگیر با هدف احقاق حقوق مشروع فلسطینیان به ویژه حق تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف عمل کند.

وزیر امور خارجه مصر همچنین افزایش تلاش‌های کشورهای اسلامی در رویارویی با تروریسم و دیگر مشکلات جهانی را خواستار شد.

از سوی دیگر، ناصر جوده وزیر امور خارجه اردن، طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی خواست ضمن توقف شهرک‌سازی‌ها و لغو محاصره غزه، به تعهداتش در قبال صلح پایبند باشد.

جوده این اقدامات را جهت از سرگیری صلح جدی و نتیجه بخش ضروری دانسته و از جامعه‌ بین‌المللی خواست تا به مسئولیت‌هایش در این خصوص عمل کند.

وزیر امور خارجه اردن همچنین تاکید کرد: همه ما باید برای لغو محاصره تحمیل شده علیه غزه تلاش کنیم.

وی گفت: با وجود این که سازمان ملل در قبال مساله فلسطین مسئول است، اسرائیل از سال 1967 ضمن اشغال خاک فلسطین و اراضی عربی به مردم فلسطین اجازه تصمیم‌گیری و تشکیل کشور مستقل‌شان در کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی و در مرزهای 1967 را نمی‌دهد.

وی با تاکید بر این که بیت‌المقدس شرقی جزو لاینفک اراضی فلسطینی است، عنوان داشت: بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت تمامی اقدامات اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی و اراضی اشغالی فلسطینی و عربی غیر قانونی است.

کد خبر 91355

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز